Typy pomp wspomagania kierownicy

Systemy wspomagania kierownicy pochodzą z 1925 r., Kiedy to po raz pierwszy zostały wprowadzone przez producenta pomp. Dziś są standardem w większości pojazdów. Do zasilania układu stosowane są różne typy pomp wspomagania kierownicy. Główną różnicą między różnymi typami pomp jest konstrukcja żeber, które poruszają płynem kierowniczym znajdującym się wewnątrz pompy i wydalanym przez narastające ciśnienie.

Pompy wspomagania działają na podobnej zasadzie

pompa wspomagania do samochodu fiatWszystkie są podobne, ponieważ zawierają wirnik wewnątrz obudowy pompy, który się obraca. Istnieją trzy różne typy pomp stosowanych w układach wspomagania kierownicy. Pompy łopatkowe są najczęściej stosowanym rodzajem pomp wspomagania kierownicy. W tego typu pompach wirnik jest umieszczony w owalnej lub eliptycznej obudowie, gdzie obraca się. Łopatki przymocowane do zewnętrznej średnicy wirnika opierają się o ścianki obudowy podczas obracania się wirnika. Gdy płyn wspomagania układu kierowniczego wchodzi do obudowy pompy łopatkowej, pompa wspomagania do samochodu fiat sprawia, że płyn jest uwięziony między łopatkami, ścianą obudowy i wirnikiem. Kolejny wzrost ciśnienia powoduje wypompowanie płynu z obudowy, a następnie przez komory wylotowe. W pompie wspomagania układu kierowniczego z rolkami szerokie rowki w kształcie litery V wycięte z boku wirnika pozwalają stalowym rolkom poruszać się po wewnętrznym obrysie pompy. Pompa znajduje się w owalnej obudowie w korpusie pompy. Siła odśrodkowa popycha rolki do zewnętrznej krawędzi owalu, gdzie zatrzymują płyn, podobnie jak łopatki chwytają płyn w pompie łopatkowej. Płyn pod ciśnieniem jest wypychany przez dwa wyloty pompy, napędzając układ wspomagania kierownicy.

Podobnie jak pompa łopatkowa i rolkowa, pompa wspomagania układu kierowniczego ma wirnik umieszczony w eliptycznej komorze, która obraca się w korpusie pompy. W szerokie szczeliny wirnika zamontowane są sprężyny zwieńczone „kapciami” typu szorującego. Sprężyny utrzymują kapcie w stałym kontakcie ze ścianą pompy. Gdy płyn dostaje się do pompy, powstaje ciśnienie i jest ono uwalniane w celu napędzania układu wspomagania kierownicy.

Top